Tomek
biuro

Startupy w Polsce obecnie mają dużo możliwości, dlatego też młodzi przedsiębiorcy są zdecydowani na realizowanie innowacyjnych projektów. Na rynku pośród klientów istnieje zapotrzebowanie na tego rodzaju biznesy. Być może i Ty posiadasz świetny pomysł na otwarcie własnej firmy, dlatego dzisiaj podpowiemy ci jak założyć start-up. Zanim dowiesz się jak wygląda proces tworzenia startupu, najpierw musisz zapoznać się z teorią.

Czym jest startup?

Nie jest to precyzyjnie określone, można powiedzieć, że pojawiające się w literaturze definicje każą traktować tę kategorię jako coś co powinniśmy określać intuicyjnie. Steve Blank twierdził, że jest to organizacja stworzona w celu poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego, przy czym wydaje się, że najważniejszym elementem tej definicji jest poszukiwanie, ponieważ wraz z krzepnięciem pojęcia coraz powszechniej uznaje się, że najbliższa rzeczywistości jest definicja sformułowana przez Erica Riesa, który stwierdził, że startup to przedsięwzięcie mające na celu stworzenie nowego produktu lub usługi prowadzone w warunkach dużego ryzyka i niepewności. (W oryginale: A human institution designed to create new products and services under conditions of extreme uncertainty). Podsumowując więc startup to innowacyjny produkt lub usługa, które wprowadzamy na rynek nie mając pewności, że zostanie przyjęty przez konsumentów, a którego celem jest powstanie rozwijającej się i powiększającej swój udział rynkowy (skalowalnej) instytucji.

Startup jest tymczasową organizacją, która zakładana jest w celu poszukiwania skalowalnego, powtarzalnego i rentownego modelu biznesowego.

Startup w początkowej fazie nie musi być firmą. Przede wszystkim powinien być nastawiony na szeroko rozumiany rozwój i pozwalać na poszukiwanie sposobu na zarabianie na własnych usługach, albo produktach.

Startup – jak zacząć?

Jeżeli zapoznałeś się już z teorią, możemy odpowiedzieć na wcześniej postawione pytanie : jak rozpocząć startup ? Stworzenie koncepcji powinno zacząć się od pomysłu na biznes. Nie wszystkie pomysły wypalą, gdyż na każdy produkt musi zaistnieć popyt. Dlatego też czasami warto zainteresować się potrzebami konsumentów, czyli po prostu znaleźć niszę na rynku.

Nie istnieje gotowy przepis na biznes. Niemniej jednak obecnie najpopularniejsze i najbardziej dochodowe biznesy powstają w zakresie tworzenia nowych technologii. Przedsiębiorcy proponują chociażby usługi z zakresu : Internet Rzeczy, analityka, czy narzędzia dla programistów i deweloperów. Jeżeli jednak twój pomysł nie wpisuje się w powyższe ramy, to na tymże etapie nie stanowi to powodu do zmartwień. Aby móc zweryfikować własną koncepcję, powinineś przeprowadzić badanie rynku, czyli na przykład sprawdzić konkurencję. Najważniejsze to sprawdzić, co dokładnie oferuje konkurencja, jak również zastanowić się jak wyróżnić się na jej tle. Następnym krokiem powinno być zapoznanie ze swoim potencjalnym klientem. Pomyśl również o rozreklamowaniu swojej firmy, co pomoże ci w pozyskaniu klientów.

Jak sfinansować startup?

Wielu początkujących przedsiębiorców w Polsce pokrywa koszty startupu z własnych środków, a następnie cały czas reinwestuje zyski, celem ciągłego rozwoju własnej firmy. Co zrobić w sytuacji, gdy nie posiadamy żadnych oszczędności ? W tym wypadku można skorzystać z niżej wymienionych rozwiązań :

➜ crowdfunding ( np. udziałowy, albo z nagrodami

➜ kredyt inwestycyjny,

➜ inwestor bankowy,

➜ programy akceleracyjne,

➜ dotacje z Unii Europejskiej,

➜ Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,

➜ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,

➜ Venture Capital krajowy, albo zagraniczny,

➜ Anioły biznesu.

Polskie startupy posiadają coraz więcej możliwości na finansowanie, jednakże w porównaniu do krajów w Europie Zachodniej nadal jesteśmy z tyłu. Należy mieć również na uwadze fakt, że fundusze pozyskuje najlepszy projekt, który ma szansę na przebicie się na rynku, przetrwanie i zarabianie. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu o finansowaniu startup’u.

Jak założyć startup?

W powyższym tekście ustalono już, że aby rozpocząć startup powinno się posiadać wiedzę, jak również umiejętności, dobry pomysł który zostanie zweryfikowany podczas badania rynku, strategię na pozyskanie klientów, model biznesowy i fundusze. Jeżeli już posiadamy odpowiednie zasoby, powinniśmy przejść z etapu tworzenia koncepcji do czynów.

W takim celu powinno się przygotować swoją usługę, czy produkt. Pamiętajmy, że nie musimy od razu poświęcać wielu miesięcy na poczet wdrażania dopracowanego rozwiązania, gdyż nie mamy pewności, że się przyjmie. Lepiej przygotować prototyp, który pozwoli na szybkie otworzenie się na klientów.

Z pewnością nasz pierwszy produkt będzie wymagał pewnych poprawek i dostosowania go do wymagań klientów. Gdy będziemy mieć okazję zobaczyć na żywym organizmie, że istnieje zapotrzebowanie na nasze usługi, wtedy będzie czas na pracę nad flagowymi produktami i wprowadzanie ich na rynek.

Miejmy na uwadze również fakt, że przed rozpoczęciem sprzedaży, musimy zalegalizować swoją działalność. Zwykle startupy w Polsce funkcjonują jako spółka z.o.o, niemniej są również takie, które wybierają jednoosobową działalność gospodarczą.

Kiedy nasza firma przestaje być startupem?

Jednak firma założona jako startup nigdy nie będzie nim wiecznie, teoretycy zgadzają się, że bycie startupem jest pewnym etapem w ewolucji firmy i istnieje wiele czynników które mogą powodować, że firma przeistacza się w przedsiębiorstwo „z prawdziwego zdarzenia”

Startupy często korzystają ze wsparcia tak zwanych aniołów biznesu, czyli inwestorów o ugruntowanej na rynku pozycji, którzy wkładają swoje pieniądze w innowacyjny pomysł, jest to korzystne dla obu stron, pomysłodawcy stratupu mniej ryzykują, a inwestor za stosunkowo niewielkie pieniądze (stratupy zwykle nie wymagają dużych inwestycji) może pozyskać innowacyjny produkt dla swoich firm. Z tą kwestią łączy się także pierwszy przypadek w którym możemy z pewnością stwierdzić, że firma wyszła z etapu bycia startupem. Jeżeli wsparcie bogatego inwestora jest już zbędne i dana firma jest w stanie funkcjonować samodzielnie. Oznacza to, że produkt przyjął się na rynku, jednocześnie zwykle w tym samym czasie na rynek wchodzą produkty analogiczne do tego który wprowadził startup, a więc zanikają definicyjne elementy takie jak niska konkurencja, a przede wszystkim innowacyjność. Na rynku na którym dany produkt funkcjonuje już stabilnie, by odnosić dalsze sukcesy często nie wystarczy to, że było się firmą która produkt „wymyśliła”, powstają warunki konkurencji, w których należy walczyć o klienta także innymi drogami, wymaga to rozwoju firmy, zatrudnienia nowych pracowników, nasilenia działań marketingowych, co prowadzi do rozrostu przedsiębiorstwa do rozmiarów zbyt dużych by można było określić je jako startup.

Uważa się także, że przedsiębiorstwo przestaje być startupem wówczas gdy wchodzi w fuzję z inną firmą, wówczas przestaje funkcjonować jako samodzielny podmiot rynkowy, a łączy się w taki lub inny sposób z inną, zwykle o większej skali i potencjale. Taka sama sytuacja zachodzi gdy firma powstała jako startup jest w całości przejmowana przez firmę znacząco większą, wówczas może dojść nie tylko do tego, że firma przestanie być startupem, ale także do tego, że produkt wprowadzony przez startup zostanie wbudowany w ofertę nowego właściciela całkowicie likwidując przejętą markę.

Oczywiście bazujemy tutaj na definicjach w intuicyjnym rozumieniu, co nieco upłynnia granicę tego pojęcia, które jest na tyle nieostre, że często bardzo trudno będzie stwierdzić kiedy dana firma przestaje być startupem. Jedyną sytuacją gdzie mamy pewność co do tego jest całkowite wykupienie startupu przez duży podmiot rynkowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.