Sztuczna inteligencja pomoże poznać potrzeby Twoich klientów

Każdy przedsiębiorca chciałby znać potrzeby swoich klientów. Niestety z wielu powodów jest to trudne do zrealizowania. Pomocna w tej sytuacji może okazać się sztuczna inteligencja (A.I.).


Aplikacja, która zna potrzeby Twoich klientów

IBM Watson Personality Insights to aplikacja która wskazuje cechy osobowości na podstawie wybranych przez Ciebie wypowiedzi. Program analizuje informacje biegnące z dwóch kanałów:

  • Twittera – na podstawie tweetów wybranej osoby.
  • Na podstawie dowolnego tekstu, skopiowanego np. z wiadomości e-mail.

Jak można to wykorzystać?

Poniżej kilka przykładów na to, jak można wykorzystać aplikację:

  • Planujesz spotkanie z osobą, która jest Twoim potencjalnym klientem. Dzięki analizie contentu możesz przewidzieć jaki typ osobowości reprezentuje osoba oraz lepiej przygotować się do spotkania.
  • Jesteś umówiony na rozmowę o pracę z osobą, która udziela się na Facebooku. Dzięki analizie wpisów jesteś w stanie sprawdzić cechy charakteru swojego przyszłego szefa/kierownika oraz przewidzieć w jakim kierunku potoczy się rozmowa kwalifikacyjna.
  • Dzięki serwisom przeznaczonym do monitoringu mediów społecznościowych wyłapujesz wypowiedzi o produkcie, a następnie przepuszczasz je przez A.I. Dzięki informacjom uzyskanym podczas analizy, jesteś w stanie jeszcze bardziej dopasować produkt do potrzeb swoich klientów.

Możliwości aplikacji można oczywiście mnożyć w nieskończoność. Dlaczego nie wykorzystać programu w życiu prywatnym, np. do analizy wypowiedzi potencjalnych partnerów.

Analiza przykładowego profilu na Twitterze. Fot: gigaom.com

Aby sprawdzić, jak to działa w praktyce wybrałem znany cytat Steve’a Jobsa i przeprowadziłem na nim analizę. Na podstawie próbki tekstu dowiedziałem się, że jego autor:

  • ma łagodne usposobienie i ciężko wyprowadzić go z równowagi
  • jest otwarty na nowe pomysły
  • jego wybory podyktowane są chęcią odkrycia
  • ma filozoficzne podejście do życia
  • ceni sobie działanie nad względny spokój

Tak z kolei wyglądał wykres przedstawiający cechy i potrzeby na podstawie wypowiedzi Steve’a Jobsa:

Od lewej strony: cechy osobowości, potrzeby konsumenckie oraz wartości.

Trzy najważniejsze cechy osobowościowe autora tekstu to:

  • otwartość
  • sumienność
  • emocjonalność

Autor wypowiedzi jest też w połowie introwertykiem i ekstrawertykiem.

Jednym z ograniczeń aplikacji jest to, że przeprowadza analizy jedynie w czterech językach i jak można się domyślić, polski się do nich nie zalicza. Gdyby ktoś chciał wypróbować aplikację, może to zrobić klikając w ten link.

Podsumowanie 

Aplikacja bardzo mnie zaintrygowała, nie mniej jednak zachowuję sporą rezerwę, co do przedstawionych tam wyników. Warto też wspomnieć, że na polskim rynku istnieją już programy takie jak Brand24, które pozwalają na przeprowadzenie np. analizy  sentymentu na podstawie wzmianek o marce w social media. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu dokładnego zbadania potrzeb klientów brzmi jak rodem z filmu Science Fiction, ale raczej takiego, który dzieje się w niedalekiej przyszłości.

Źródło: 1

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz